Språk – nøkkelen til et godt liv

–Det er bedre å vite, sier Ingeborg Sommerfeldt –Da kan jeg ta et bevisst valg og velge å gjøre noe med situasjonen eller ikke. Da hun ble mamma til Tollef for 3 år siden valgte hun å fokusere på det hun følte kunne hjelpe sønnen til en god utvikling; nemlig språktrening. Det har resultert i en Tegnkalender og en påbegynt utdannelse i Karlstadmodellen.

Tekst: Julia Døhlen Edin, nettredaktør for Oppsiden
Kilde: Ingeborg Sommerfeldt
Foto: Privat

Fokus på handling for å ha det bra
– Jeg synes det var vanskelig å finne relevant informasjon om tidlig språktrening for Down syndrom, sier Ingeborg, som bor på Nesoddtangen med sin samboer Magne Ilsaas og deres to barn Tollef (3 år) og Hedvig (1 år). –Det var lett å drukne i andre unødvendige bekymringer som ikke gagnet oss eller Tollef. Jeg ville konsentrere meg om kommunikasjon og språk fordi det er en forutsetning for samspill. Nøkkelen for å ha det godt tror jeg ligger der.

Ingeborg er arkitekt og vet hvor viktig det er å kunne uttrykke seg. Hun forteller om utvekslingsopphold i Paris, uten å egentlig kunne fransk. Hvor frustrerende og maktesløs hun følte seg da hun ikke kunne kommunisere tilstrekkelig. Det har gitt henne innsikt i hvordan det er å streve med språket og motivasjon for å jobbe med kommunikasjon med Tollef.

Tegn – fra Tegnordbok til Facebook
Ingeborg og Magne hørte tidlig at å bruke tegn med Tollef ville støtte hans kommunikasjonsevner. De gikk på kurs, men hvordan skulle de inspirere familie og venner til å lære? Hun fant Barnas Tegnordbøker fra 80-tallet med fine og personlige tegninger og brukte disse til å lage en kalender som julegave til de nærmeste.

–Vi hadde en stund en fantastisk logoped som også var Karlstadveileder. Hun inspirerte meg til å dele kalenderen med flere og også starte min egen veilederutdannelse. Det er jeg så takknemlig for.

Ingeborg ønsket kombinasjonen av tegninger, tekst og video, og filmer seg selv der hun demonstrerer ett tegn for hver dag. Alt sammen deler hun på Facebook med over 10 000 følgere og Instagram med over 3500 følgere.

– Jeg hadde aldri trodd dette skulle nå ut til så mange. Tegn er en fantastisk ressurs for alle barn. All den positive responsen gir meg så mye energi og viser at det er en stor interesse for dette.

Karlstadmodellen
Men tegnkalenderen var bare starten for «prosjekt kommunikasjon» for Ingeborg. I bøker om Karstadmodellen fant hun informasjon om tidlig språkstimulering, men synes det var vanskelig å bruke. Hun ville lære dette og satte i gang en utdannelse i modellen, som baserer seg på naturlig språkutvikling. Over tre år med tre helgesamlinger i semesteret skal hun lære mer om hvordan man kan tenke og jobbe strukturert med personer med språkutfordringer.

–Irene Johansson, som startet Karlstadmodellen på 80-tallet, er av de mest inspirerende mennesker jeg har møtt. Jeg unner alle å få oppleve henne! Det var hun som begynte å bruke tegn med barn med språkutfordringer, så prosjekt tegnkalender og utdannelsen henger sammen.

For Ingeborg betyr Down syndrom at Tollef trenger lenger tid på å lære ting. Da trenger han systematisk læring med støtte av bevisste og motiverte voksne. –Det var så godt å komme i et miljø der man deler erfaringer, ser på dette som en utfordring man kan mestre i stede for å vimse i usikkerhet.

Målet er først og fremst å bruke det hun lærer til å øke språkligheten til Tollef, men hun ønsker også å inspirere andre. –Jeg blir helt sånn «jeg har så lyst til å jobbe med dette men døgnet har bare ikke nok timer», ler hun. –Hadde alle barn med Down Syndrom fått tilgang på denne kunnskapen tror jeg de hadde fått mye bedre kommunikasjonsevner.

Aktive valg
Det er ikke alle foreldre som går så grundig til verks som det Ingeborg gjør, men for henne handler det om å få en ro ved å vite.
–Kunnskap gir muligheten til å ta aktive valg, avslutter hun. –Det gir en følelse av mestring, motivasjon og makt, i stedet for avmakt og usikkerhet.

Les mer:

I kunnskapsdatabasen vår finner du også følgende artikler som kan være relevante: